Het AAC weekend staat weer voor de deur, dit zal weer een gezellige boel worden!

Sponsoren

  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.

Milieuzone Rotterdam

Gemeenteraad stemt in met milieuzone Rotterdam

29-05-2015

Vanaf 1 januari 2016 jaar zijn personen- en bestelauto’s op diesel van 15 jaar oud en auto’s op benzine van 23 jaar oud niet meer welkom in het noordelijk gedeelte van Rotterdam. Daarnaast wordt onderzocht of ook tweetaktscooters kunnen worden verboden. De gemeenteraad heeft dit donderdagavond besloten.

De maatregel wordt ingevoerd omdat ondanks allerlei maatregelen de luchtkwaliteit in Rotterdam nog steeds ver onder de maat is en Rotterdammers hierdoor korter zouden leven. Eerder werd er al een milieuzone ingesteld voor vrachtwagens in het centrum.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering waarin over de nota Schone Lucht werd gesproken, werden maar liefst 22 moties ingediend. Slechts een aantal werd gehonoreerd.

Tweetaktscooters verbieden
Zo moet het college gaan onderzoeken of er een Rotterdams verbod op vervuilende tweetaktscooters kan worden ingevoerd. Volgens verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg moet dit landelijk worden geregeld, maar met twee moties heeft de gemeenteraad hem opgedragen een apart Rotterdams verbod in te voeren, eventueel met een sloopregeling en een regeling om de aankoop van elektrische scooters te stimuleren.

Parkeerbeleid afstemmen
Het parkeerbeleid moet weer in overeenstemming worden gebracht met de milieuzone. Op dit moment mogen dieselauto’s van 10 jaar en ouder niet meer worden geparkeerd, terwijl het in de milieuzone gaat om auto’s van 15 jaar oud.

Dit zou betekenen dat 15 jaar oude dieselauto’s wel in de stad mogen rondrijden, maar niet mogen worden geparkeerd. Dit moet ook bij het parkeren weer worden gesteld op 15 jaar.

Uitzonderingen
Er komen verder uitzonderingen voor 67-plussers die alleen AOW hebben en geen nieuwe auto meer kunnen betalen. Daarnaast moet er beter worden gecontroleerd of auto’s wel daadwerkelijk ‘vies’ zijn en moet men dat ook kunnen aantonen met een APK-rapport. Verder moet er goed worden bekeken wat de milieuzone voor gevolgen heeft voor het autoverkeer in de stad.

Buitenlanders
Een meerderheid van de gemeenteraad wil - naar Duits voorbeeld - een soort milieusticker voor buitenlandse auto’s, omdat deze niet gecontroleerd kunnen worden door de speciale camera’s die de milieuzone moeten gaan handhaven.

Langenberg ziet dit op zich wel zitten, maar heeft zijn vraagtekens. “We willen met het ministerie gaan praten om te kijken hoe we dit kunnen regelen, want we vinden het niet eerlijk dat een buitenlander niet onder de regels van de milieuzone vallen en de Rotterdammers wel. Of het nu een sticker wordt of iets anders, dat gaan we onderzoeken. De controlecamera’s kunnen die stickers namelijk niet lezen.”

Alleen VVD tegen
De enige partij die tegen de milieuzone stemde, was de VVD. Volgens raadslid Jeannette Baljeu is het alleen maar autootje pesten. “Er is maar een klein aantal knelpunten in de stad. Er wordt nu een hele milieuzone over het noordelijk deel van de stad gelegd. Dat is niet in proportie en is onnodig. We vinden het onacceptabel de hardwerkende Rotterdammer hiermee te pesten.