Het AAC weekend staat weer voor de deur, dit zal weer een gezellige boel worden!

Sponsoren

  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.
  • Klik hier om naar onze sponsorpagina te gaan.

Milieuzone Rotterdam

Gemeenteraad stemt in met milieuzone Rotterdam

29-05-2015

Vanaf 1 januari 2016 jaar zijn personen- en bestelauto’s op diesel van 15 jaar oud en auto’s op benzine van 23 jaar oud niet meer welkom in het noordelijk gedeelte van Rotterdam. Daarnaast wordt onderzocht of ook tweetaktscooters kunnen worden verboden. De gemeenteraad heeft dit donderdagavond besloten.

De maatregel wordt ingevoerd omdat ondanks allerlei maatregelen de luchtkwaliteit in Rotterdam nog steeds ver onder de maat is en Rotterdammers hierdoor korter zouden leven. Eerder werd er al een milieuzone ingesteld voor vrachtwagens in het centrum.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering waarin over de nota Schone Lucht werd gesproken, werden maar liefst 22 moties ingediend. Slechts een aantal werd gehonoreerd.

Tweetaktscooters verbieden
Zo moet het college gaan onderzoeken of er een Rotterdams verbod op vervuilende tweetaktscooters kan worden ingevoerd. Volgens verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg moet dit landelijk worden geregeld, maar met twee moties heeft de gemeenteraad hem opgedragen een apart Rotterdams verbod in te voeren, eventueel met een sloopregeling en een regeling om de aankoop van elektrische scooters te stimuleren.

Parkeerbeleid afstemmen
Het parkeerbeleid moet weer in overeenstemming worden gebracht met de milieuzone. Op dit moment mogen dieselauto’s van 10 jaar en ouder niet meer worden geparkeerd, terwijl het in de milieuzone gaat om auto’s van 15 jaar oud.

Dit zou betekenen dat 15 jaar oude dieselauto’s wel in de stad mogen rondrijden, maar niet mogen worden geparkeerd. Dit moet ook bij het parkeren weer worden gesteld op 15 jaar.

Uitzonderingen
Er komen verder uitzonderingen voor 67-plussers die alleen AOW hebben en geen nieuwe auto meer kunnen betalen. Daarnaast moet er beter worden gecontroleerd of auto’s wel daadwerkelijk ‘vies’ zijn en moet men dat ook kunnen aantonen met een APK-rapport. Verder moet er goed worden bekeken wat de milieuzone voor gevolgen heeft voor het autoverkeer in de stad.

Buitenlanders
Een meerderheid van de gemeenteraad wil - naar Duits voorbeeld - een soort milieusticker voor buitenlandse auto’s, omdat deze niet gecontroleerd kunnen worden door de speciale camera’s die de milieuzone moeten gaan handhaven.

Langenberg ziet dit op zich wel zitten, maar heeft zijn vraagtekens. “We willen met het ministerie gaan praten om te kijken hoe we dit kunnen regelen, want we vinden het niet eerlijk dat een buitenlander niet onder de regels van de milieuzone vallen en de Rotterdammers wel. Of het nu een sticker wordt of iets anders, dat gaan we onderzoeken. De controlecamera’s kunnen die stickers namelijk niet lezen.”

Alleen VVD tegen
De enige partij die tegen de milieuzone stemde, was de VVD. Volgens raadslid Jeannette Baljeu is het alleen maar autootje pesten. “Er is maar een klein aantal knelpunten in de stad. Er wordt nu een hele milieuzone over het noordelijk deel van de stad gelegd. Dat is niet in proportie en is onnodig. We vinden het onacceptabel de hardwerkende Rotterdammer hiermee te pesten.

Vrijstelling Oldtimer Nieuwsbrief 14 aug

Beste Penningmeester AAC,


Langzaam maar zeker gaat de vakantieperiode voorbij en komt alles weer op gang. Naast het feit dat onze teamleden er ook tussenuit zijn geweest, hebben we de tijd goed besteed om weer vol in de aanval te kunnen gaan.

Vijfde rechtszaak in voorbereiding.

Op de eerste plaats doen we dat op 17 september tijdens de vijfde en laatste procedure bij de rechtbank Noord Nederland in Groningen. Natuurlijk laten we de wederpartij niet in onze kaarten kijken, maar we willen wel kwijt dat onze aanpak bij deze zaak van Bart Kouwenhoven met zijn groene Mercedes 240 Diesel anders zal zijn dan voorheen en we hopen erop dat dit het verschil gaat maken. Uiteraard houden we u op de hoogte van het verloop!

Nieuwe CBS-cijfers, oldtimermarkt krimpt sterk.

Misschien heeft u bij de Wifi-zone op de camping of het hotel gelezen dat het CBS deze zomer nieuwe cijfers heeft gepubliceerd over de oldtimermarkt. Door de invoering van de huidige oldtimerwet is de groep van 25-40 jaar oude auto's met een dieselmotor of LPG-installatie met 30% gekrompen terwijl de categorie 40+ auto's met 7,4% is gegroeid. In de huidige markt is het natuurlijk moeilijk om je oldtimer voor een acceptabele prijs kwijt te raken en juist omdat het langzaam gaat, rekenen we erop dat er nog steeds veel auto's in de pijplijn zitten om verkocht te worden. De afname van de markt zal dus nog wel even doorgaan.

Minder belastingopbrengsten, maar hoe praat ik dat goed?

Die krimp zorgt er natuurlijk voor dat er veel minder belastinginkomsten zijn van oldtimers dan verwacht; het Ministerie van Financiën komt een slordige 80 miljoen euro tekort. Voor het zomerreces gaf de staatsecretaris daar in zijn verantwoording aan de Tweede Kamer de draai aan dat de oldtimerbezitters op grote schaal andere auto's hebben gekocht waarbij díe MRB-opbrengst ervoor zorgt dat het financiële plaatje weer klopt. Dat is natuurlijk slim bedacht, maar niet eerlijk. In zijn oorspronkelijke begroting rekent de staatssecretaris namelijk ook niet met deze substitutie-effecten. Om zijn ongelijk te verdoezelen, vergelijkt hij nu appels met peren.

WOB-verzoeken worden getraineerd.

Maar om nu precies te weten hoe het Ministerie van Financiën de aan de Tweede Kamer gepresenteerde opbrengsten heeft berekend - met de natte vinger of goed onderbouwd - hebben we WOB-verzoeken ingediend. Op grond van de Wet Openbaar Bestuur is zij verplicht om de berekeningen openbaar te maken, maar het zal u niet verbazen dat de medewerking uitblijft. Waar er na de eerste vier weken gebruik werd gemaakt van het wettelijke recht op nog eens vier weken uitstel om te antwoorden, werden we op de laatste dag van de achtste week met een kluitje in het riet gestuurd en kregen we niet meer dan de brief die aan de Tweede Kamer is gestuurd waarover we juist de uitleg hadden gevraagd. U snapt daar wij daar onze beurt weer een bezwaarschrift voor hebben ingediend. Het is rekken en - vooral - erbij blijven! Komt goed, u kent ons...

In the spotlights, steun ons en doneer!

Met de hulp van bedrijven die ons sponsoren en particulieren die doneren, is het mogelijk om onze strijd te voeren. Ook in de zomervakantie gebeurt er veel achter de schermen! Er moet erg veel worden uitgezocht, berekend en onderbouwd en ook dat kost tijd en geld. Daarom zijn we blij met alle steun zoals we die bijvoorbeeld ook hebben van Stuurman Classic Cars uit Herkenbosch.


Met vriendelijke groet, Wouter van Embden,

Namens Team VrijstellingOldtimer

Ton de Lang overleden

In Memoriam:

Ton de Lang 

15-12-1966        01-05-2014

Zijn familie heeft mij een foto toegezonden, welke ik hier plaats.

OverledenTonDeLangMei2014

Ik herinner mij Ton als een fijne vrolijke vent die altijd samen met zijn familie in de rood/witte Chevrolet '56 bij de AAC ritten aanwezig was. Ik heb een ritfoto bijgevoegd. (RH)

OverledenTonDeLangAuto2014

Wij wensen zijn familie de komende tijd sterkte toe. 

Het bestuur van de AAC.